28 maig 2017

Comença el procés participatiu pel nou pla pastoral de Barcelona

L’arquebisbe de Barcelona Juan José Omella convida als fidels de Barcelona i a tota persona o grup que hi pugui estar interessat a participar en la elaboració d’un nou pla pastoral per a la diòcesi. Església Plural considera que és una bona noticia que el nou govern diocesà faci passes per afavorir la participació i la corresponsabilitat de tots els sectors i persones de l’Església de Barcelona. És una demanda que venim fent des de sempre, i que mai havia sigut acollida i concretada com ara es fa amb aquest procés participatiu. Per tan volem felicitar l’arquebisbe Omella i els bisbe Taltavull, motor d’aquest projecte, per haver iniciat aquest camí, que desitgem es consolidi i es vagi obrint a molts altres aspectes de la vida diocesana. Pensem en tantes parròquies on la veu de laïcat no compta i tota consulta es fa de manera restringida a un petit nucli de persones que es limitaran a assentir les decisions del rector. Pensem en moltes altres decisions com l’ús dels recursos materials de l’església, l’elecció de persones amb responsabilitat pastoral, la línia editorial dels mitjans de comunicació del bisbat, la col·laboració amb altres entitats de la societat civil, que ara com ara son preses sense que el laïcat pugui dir-hi la seva, i encara més, la seva opinió sigui tinguda en compte.

Celebrem aquest primer pas, però no podem oblidar el resultat decebedor que va tenir l’Assemblea Diocesana de Barcelona que es va convocar l’any 1979, després de l’Assemblea de preveres de 1977, i va durar fins l’any 1981. Tampoc oblidem el resultat del Concili Provincial de la Tarraconense de 1995. Totes aquestes convocatòries varen generar una gran esperança de renovació i van acabar en una immensa frustració degut a l’actitud poruga dels bisbes a l’hora d’afrontar el repte de canvis radicals que s’hi plantejaven. La situació d’accídia (cansament, apatia, desgana) que avui es viu en el si de la nostra església diocesana, cal anar-la a trobar en el desencís que el laïcat i molts preveres i religiosos i religioses varen experimentar en aquests dos grans moments de la nostra recent història diocesana,

Tot i així cal valorar l’oportunitat que representa aquest Procés Participatiu. Un punt de partida per revisar la pastoral diocesana i situar la nostra Església en una actitud de conversió pastoral i de compromís amb l’Evangeli de Jesús, que ens demana sortir de les pròpies comoditats i ser llànties d’esperança en un món que, més que mai, necessita llum per créixer en l’amor al proïsme, la justícia social, la solidaritat i el be comú.

Us adjuntem en PDF el material que ha repartit l’arquebisbat, i us animem a crear grups de treball i fer arribar les vostres aportacions. No espereu que els dirigents de les vostres parròquies o altres organismes diocesans us convidin a treballar-ho, promoveu-ho vosaltres, laics i laiques, vetlleu perquè el procés sigui transparent i es facin arribar les vostres propostes, i, en aquells casos que no ho veieu clar, feu-ho vosaltres mateixos. Des d’Església Plural ens posem a la vostra disposició per ajudar-vos en el que ens demaneu i estigui a les nostres mans.

JT

Document per descarregar

PDF del Procés Participatiu d’elaboració del nou Pla Pastoral de l’arxidiòcesi de Barcelona.

Articles relacionats

1. El Nano de Sants diu:

Penso que el primer que haurien de fer, no només al bisbat de Bcn sinó a tota l’Església, és trobar una altra manera d’expressar el que representa aquest Pla.

A l’església no hi ha cap “ramat” de res que necessiti un o uns “pastors” per a conduir-lo.

En tot cas es necessita un “acompanyament” o “ajuda” per viure amb més plenitud els ensenyaments de Jesús

F. Bragulat