14 desembre 2017

Catòlics al servei d'una experiència de fe més eclesial, més plural, més laïcal i més ecumènica

La reforma de l’Església des de l’opció pels pobres

Missatge del 34è Congrés de Teologia organitzat per l’Asociación de Teólogos y Teólogas Juan XIII i celebrat a Madrid del 4 al 7 de setembre de 2014

Del 4 al 7 setembre 2014 hem celebrat a Madrid el 34 Congrés de Teologia sobre “LA REFORMA DE L’ESGLÉSIA DES DE LA OPCIÓ PELS POBRES” que ha reunit persones procedents de diferents països i continents, cultures i religions, en un clima de reflexió, convivència fraterna-sororal, diàleg i intercanvi d’experiències.

  1. Comencem la nostra reflexió amb la pregunta “va fundar Jesús l’Església?”. La resposta és que va posar en marxa una comunitat d’iguals, un moviment d’homes i de dones, que el van acompanyar i es van comprometre en la construcció del Regne de Déu com a Bona Notícia per als Empobrits. Aquest moviment va continuar en les comunitats cristianes amb responsabilitats compartides i especial protagonisme de les dones. En elles es prenien les decisions amb la deliberació de tots els seus membres i es tenia com ideal la comunitat de béns. Amb el pas del temps aquest ideal va ser desdibuixant fins a desembocar en una Església aliada amb el poder, clerical, piramidal i patriarcal, si bé hi va haver sempre col · lectius que van treballar per la reforma ii el retorn a l’ideal evangèlic de vida.
  2. Avui considerem necessària una Reforma radical de l’Església, d’acord amb el moviment de Jesús i com a resposta als desafiaments del nostre temps. Aquesta reforma requereix la pràctica de la democràcia, el reconeixement i exercici dels drets humans, entre ells els drets sexuals i reproductius, així com el govern sinodal, vigent durant els primers deu segles del cristianisme, amb la participació del laïcat, que és la base de l’Església, per així superar la “incoherència vaticana”, que consisteix a defensar els drets humans i la democràcia en la societat i no aplicar-los en el seu si.
  3. Creiem que la Reforma de l’Església ha de traduir:
  • en el respecte a la laïcitat, la crítica del poder i el compromís amb els sectors més vulnerables; en la denúncia del neoliberalisme, que el papa Francesc ha qualificat d'”injust en la seva arrel” ja que fomenta “una economia d’exclusió”, “una globalització de la indiferència”, “una nova idolatria dels diners”, un medi ambient “indefens davant dels interessos del mercat divinitzat,” i una incapacitat per a “compadir-se davant els clams dels altres”;
  • i en el suport a alternatives polítiques i econòmiques, proposades pels Fòrums Socials.
  1. La Reforma de l’Església requereix el respecte a la diversitat cultural i religiosa, El contrari seria imperialisme. Conseqüent amb aquesta actitud el Congrés de Teologia ha escoltat les veus, els testimonis i les interpel·lacions de les esglésies del Sud, sobretot les procedents d’Àfrica i d’Amèrica Llatina, que reflecteixen la seva riquesa cultural, la seva potencialitat alliberadora i les seves propostes de reforma. Escolta que implica canviar la manera de pensar, de viure, de produir, de relacionar-se el Nord amb el Sud, una relació no opressora sinó co-operadora, no arrogant sinó servicial, no colonitzadora, sinó decolonial.
  2. La Reforma s’ha de fer des de baix, des de la base social i eclesial, i exigeix una nova ubicació: situar-se al lloc i del costat dels exclosos del sistema, que són escandalosament majoria en la població mundial i que estan creixent per mor de la crisi. Requereix, així mateix, un horitzó que l’orienti: l’Església dels pobres, i un principi ètic-evangèlic a seguir: l’opció pels pobres.
  3. La Reforma de l’Església ha de ser inclusiva, ha de superar les discriminacions i exclusions encara vigents i operants per raons de gènere, religió, cultura, ètnia, classe social, orientació i opció sexual, opció política, procedència geogràfica, relacions de parella , i crear una comunitat acollidora, solidària i samaritana, on hi capiguem totes i tots.
  4. Aquesta reforma ja està fent-se realitat en els diferents àmbits religiosos, eclesials i socials, com han mostrat les enriquidores experiències narrades pels propis protagonistes: en el món rural compartint les lluites per la dignitat de la pagesia, el repartiment equitatiu de la terra i les relacions eco-humanes; en la immigració lluitant per l’alliberament de les dones indígenes; a les presons ajudant a les preses i als presos a recuperar la llibertat i l’alegria de viure; en les comunitats de base vivint la fe cristiana en l’horitzó de la laïcitat; en la lluita solidària contra els desnonaments; en el ministeri episcopal i sacerdotal construint l’Església dels pobres sota la guia de la teologia de l’alliberament; entre els joves indignats amb el model d’Església autoritària i de societat que els margina.
  5. Si la Reforma de l’Església no es porta a terme, ella mateixa s’estarà fent l’harakiri, i no podrà responsabilitzar a altres de la seva crisi i gradual pèrdua de credibilitat. Si es fa d’esquena als marginats, estarà sent infidel als seus orígens i als pobres. Si no és paritària, inclusiva, intercultural i interreligiosa s’allunyarà del moviment de Jesús i del principi igualitari formulat nítidament per Pau de Tars: “Ja no hi ha més jueu ni grec, esclau ni lliure, home o dona” (Gàlates 3,26) .
  6. Amigues i amics, estem cridats a la tasca de la transformació de l’Església, però no aïlladament, sinó en sintonia amb els moviments socials, ecològics, religiosos i d’espiritualitat alliberadora. Per a això necessitem, com diu la cançó, totes les mans, les negres i les blanques, i estendre el més possible, des de la platja fins a la muntanya, des de la muntanya fins a la platja, amb la mirada posada en l’horitzó, el camí cap a la utopia.

10. No podem acabar aquest Missatge sense denunciar el terrorisme de l’Estat Islàmic, la massacre d’Israel a Gaza, així com la violència contra els cristians i altres grups religiosos. Ens solidaritzem amb les víctimes i exigim responsabilitats, reparació, rehabilitació i justícia.

Madrid, 7 setembre 2014

Comentaris

  1. A. Ferret A. Ferret diu:

    1) Alerta! La numeració dels diferents apartats està malament.
    2) Més que “l’Església del pobres”, una Església que lluiti perquè deixin de ser pobres, perquè no hi hagi pobres.

Opina

*

Translate »