22 gener 2019

Un pla pastoral participatiu

Pot semblar poca cosa, però l’anunci d’invitar a la participació en l’elaboració del pla pastoral convida a pensar que el bisbe Omella comença a orientar la diòcesi de Barcelona cap actituds més obertes al pluralisme.

Tot i que encara no sabem com plantejarà el bisbe Juan José Omella aquesta consulta anunciada el dia que es clausurava el Jubileu de la Misericòrdia, pensem que el sol fet d’esmentar-ho, ja és una bona notícia. És clar que tot pot quedar en un no res, o tan sols en un exercici de cara la galeria, però des d’Església Plural volem pensar que és una iniciativa amb voluntat de donar un primer pas a fer participar el conjunt de la diòcesi en algunes de les decisions més importants, i un pla pastoral ho és.

Fa molts anys, dècades, que de pla pastoral no en tenim cap mínimament solvent, que pretengui explorar les necessitats i els anhels dels fidels barcelonins. Hem passat una època on el que importava era desmuntar tota la dinàmica diocesana fruit del Concili Vaticà II i de l’Assemblea Diocesana. Després hem vist com els diversos plans pastorals tan sols eren una excusa per afavorir la imatge de l’anterior arquebisbe. Ara sembla que finalment s’obre una petita escletxa d’esperança que els propers anys treballarem per orientar la vida pastoral de les parròquies, grups i moviments a l’anunci compromès de l’Evangeli i a donar més relleu i participació al laïcat.

Celebrarem que el bisbe Omella ens porti l’aire fresc que el papa Francesc intenta fer entrar en l’Església i que encari amb decisió i coratge el reconeixement de la pluralitat, la participació de laics i laiques en responsabilitats diocesanes, l’obertura de l’Església a les necessitats espirituals i materials de la societat des d’una actitud de servei i d’humilitat.

Confiem que el desig manifestat de conèixer l’opinió i les propostes dels fidels per tenir-les en compte a l’hora de definir les prioritats pastorals, es concreti en una procés participatiu ampli, obert a tothom que si senti cridat a participar-hi, sigui creient practicant, com no, i fins hi tot no creients. Una consulta ben planificada i organitzada, una consulta seriosa i amb el compromís que les aportacions seran tingudes en compte.

JT

Articles relacionats